Ovplyvňujú emócie to, čo kupujeme?
3. 1. 2018 | Gabriela

Ovplyvňujú emócie to, čo kupujeme?

Nákupné šialenstvo spojené s Vianocami snáď už pominulo. Nájdu sa však niektorí z nás, ktorí práve po Vianociach míňajú ešte viac – viac výpredajov, darčekové poukážky a pod. Práve uplynulé obdobie je ukážkové v tom, ako skúsení marketéri využívajú naše emócie, aby sme nakúpili nimi prezentovaný výrobok. 

Myslíte si, že rozhodovanie čo kúpiť, máte plne vo svojich rukách a je vždy racionálne? V skutočnosti nás do veľkej miery ovplyvňujú emócie, dokonca často určujú naše nákupné správanie.

Antonie Damasio, profesor neurovied na Universtity of Southern California, tvrdí vo svojej knihe Descartes Error, že emócie sú dôležitou zložkou pre takmer všetky rozhodnutia.

Keď sa máme vybrať z množstva možností, emócie súvisiace s predchádzajúcim rozhodnutím ovplyvnia to budúce. Sú súčasťou preferencií, ktoré vedú k rozhodnutiam. Damasiov pohľad je založený na štúdiách ľudí, u ktorých boli poškodené prepojenia v mozgu -  medzi oblasťou premýšľania a emócií. Títo ľudia boli schopní racionálneho spracovania informácií, dokázali zvažovať alternatívy, ale neboli schopní rozhodnúť sa, pretože im chýbal akýkoľvek zmysel toho, čo cítia pri týchto možnostiach. Konečné slovo majú emócie.

Vplyv emócií na spotrebiteľské správanie bolo predmetom mnohých štúdií, a preto je veľmi dobre dokumentované.

Emócie sú hlavným dôvodom, prečo spotrebitelia preferujú produkty určitej značky. Často sa tak rozhodneme zaplatiť viac za značkové produkty.

 women-3043040-960-720_1514990445.jpg

Zároveň nás tieto zistenia informujú i o tom, prečo zväčša po náročnom dni v práci či depresívnych myšlienkach nakupujeme. Emócie vyvolané nakupovaním vytúžených vecí v nás vyvolá emócie nadšenia, šťastia, čo následne ovplyvní i budúcu potrebu pri podobných myšlienkach ísť do obchodu.

Medzinárodne reklamovaná značka má silu na marketingovom trhu, pretože vytvára emocionálne spojenie so spotrebiteľom. Značka nie je nič viac než mentálna (psychická) reprezentácia produktu v spotrebiteľovej mysli. Ak táto reprezentácia pozostáva len z vlastností produktu, jeho čŕt, neexistujú potom žiadne emocionálne prepojenia, ktoré by ovplyvnili spotrebiteľove preferencie a konanie. Čím je bohatší emocionálny obsah psychickej reprezentácie značky, tým je viac pravdepodobnejšie, že bude spotrebiteľ k značke lojálny.

Kým emócie môžu byť komunikované efektívne v printovej alebo televíznej reklame, existujú i ďalšie dôležité zložky značky, ktoré majú emocionálne dimenzie.

Ilustračné foto: Pixabay.com

Ďalšie články od autorky Gabriela

S týmto sa už vaša pleť lesknúť nebude
Riasenka Rebel Eyes od Gosh
Giant PRO Double Liner - Očná tekutá a kajalová linka 2v1
Sú esenciálne oleje nebezpečné?
Frustrácia ako začiatok niečoho nového
Kolagénom vyriešite mnoho problémov
Ako na vysnívanú postavu? Pomôžu vám s ňou tieto aplikácie
Matcha čaj pomôže v boji s chrípkou a zároveň povzbudí. Spoznajte jeho ďalšie výhody!

Ďalšie články na podobné témy

Je pre vás rozhodovanie problém? Vyriešte ho pomocou troch slov
Single ženy dnešnej doby
Mikropráca, alebo práca z obývačky
3 účinné cvičenia na podporu duševného rastu
Robte len to čo vás baví
Doprajte si kvalitný spánok a zapamätáte si viac!
Kniha, priateľka do každého počasia
Staňte sa konečne milionárkou

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií o súboroch cookie nájdete tu.